fredag 13 december 2013

Ett dygn som ornitolog i Kartong

Frukost på hotellet, denna gång hade dom vaskat fram lite mango åt oss! Nu skulle vi söderut och första bytet med tanka tankan (...liten minibuss som är färdig för skroten med tio "säten" och plats för 25 st vuxna och ett antal barn) blev i Westfield. En stadsdel ganska nära Serekunda. Där bytte vi till nästa tanka tanka, som skulle ta oss vidare till Brikama - igen. På vägen såg vi butiken vi ska besöka innan hemfärd, den med solcellsprylar i...

Brikama är en livlig stad, med stora tanka tankan garage och massa marknader och ännu fler människor. Den tredje tanka tankan gick till Gunjur. Denna stad fick vi lite dålig kläm på, men hittade efter en lång promenad ner till fiskehamnen, där Kent fick prata fiske. Det är mest senegaleser som är fiskemän tydligen.

Hur som helst lockade oss inte stället speciellt, så vi tog oss tillbaka till Gunjur town, för byte till ytterligare en tanka tanka - mot Kartong. Detta var inte minibussarnas främsta resmål för dagen och vi satt väl ca två timmar innan minibussen blev tillräckligt full för att åka. Elisabet hann ytterligare ett stycke i boken...

Denna stad - by - var trevligare. Vi fick hjälp av en gosse att hitta ett boende, som egentlig inte var ett boende utan ett ställe där man kollar fåglar... en lyrisk ornitolog från England hade slagit sig ner här med sin gambianska hustru. De lät oss hyra ett av rummen, frun lagade mat och maken pratade och pratade...

Detta visade sig bli en av höjdpunkterna på vår resa, med ett boende vi genast erbjöd oss att köpa - mycket enkelt, men funktionellt. Utanför muren fanns en sötvattensamling, där förutom alla - för den intresserade - spännande fåglar fanns, även ett flertal krokodiler bodde, vilket vi också fick beskåda. Promenad i tio minuter, så nådde man stranden, totalt avsaknad på turister!

Våra nya vänner Colin och hans hustru Binta underhöll oss hela kvällen med tips och idéer och information om hur livet i Gambia verkligen är - allt från könsstympning av kvinnor till de penningsugna och arbetsskygga unga gambierna som hellre hittar sig en europeisk kvinna som inkomstkälla...

Middagen var superb och frukosten likaså. Vi sov gott i ett av de extrarummen som fanns i en byggnad, med ödlorna som myggjagare. Vi hade helt enkelt ett fantastiskt dygn där!
Efter frukost drog vi vidare. Eftersom trafiken från Kartong är mycket måttlig, tog vi en taxi ända till Brikama - annars hade vi nog fortfarande väntat på tanka tankan...

I Brikama gick vi en stund på marknaden, men någon shopping blev det inte. Det blev det inte heller i solcellsbutiken, i Westfield. Utbudet var minst sagt magert och det som fanns var dammigt och begagnat. Nej, det får vi nog handla i Nacka, där huvudbutiken ligger!

Nu är vi således tillbaka på hotellet igen, med planeringen att göra dagsutflykter de sista dagarna. Har gjort en promenad bort till stora stranden och ätit en fruktsallad, men något solande är vi inte så sugna på. Vi har ätit middag på vår favvorestaurang - mat så man blir mätt!

Imorgon blir det nog Serekunda - behöver shoppa ett stycke tyg till Stugan, i grönt!

Gunjur - På väg på stora vägen till Kartong

på väg på lilla vägen till fiskehamnen...

Vätskekontroll!

På väg på den breda vägen till fiskehamnen...

... framme vid fiskehamnen och lite jobb med fiskebåten som ska upp på land

Nu väntar vidare färd med en tanka tanka till Kartong.
Bjöd mamman och bebben på banan och bebben fick prova min hatt. Vi alla skrattade gott!

... å vi väntar, i Afrika väntar man mycket!

Verandan på baksidan

Krokodilen!

Vårt rum för natten

Utsikten från rummet

Promenad i den stora, vackra trädgården

Dags för rakning å klippning hos barberaren, där ungdomarna även kunde spela playstation 2...

... men dom åkte ut och fick vänta med spelandet tills klippningen var klar!

Solnedgång i Kartong

Blogg i baren som Colin byggt...

...å lite eftersnack innan sängdags

Dagen efter ett besök i solcellsbutiken, i Westfield

På väg mot beachen - Hjälper givetvis till när det behövs...

...avslutar dagen med ett bad...

...och lite fruktsallad på beachen!