fredag 19 april 2013

Sista dagarna av vår härliga resa genom Burma, Laos och Thailand!

På tisdagen packade vi ihop våra pinaler och tog oss bort mot Lumphini parkområdet, där vi tänkte försöka hitta ett boende. Vi gick och gick och gick, med packningen hängande på våra svettiga kroppar. Nada! Det var inte så att det var för dyrt, nej, det fanns helt enkelt inga boende där!

Till slut gav vi upp och åkte tillbaka till Khao San... och hittade oss ett trevligt, lite undangömt guesthouse med AC för en billig penning! Här blir vi kvar till lördag morron, då vi ska till flygplatsen!

Vi har under dessa dagar rört oss en del i området - alla sedvanliga turisthak, med kläder, restauranger, massageställen mm. Har också gjort en utflykt till andra sidan floden och - tro det eller ej - inte en enda turist såg vi! Ganska uppenbart att inte turister tar sig dit, för på den gigantiska marknaden vi vandrade omkring i fanns definitivt inga kläder för en "vanlig svensson", för smått helt enkelt!

Har också fått massage, Kent har klippt sig och vi har tagit det allmänt lugnt!

Natten till torsdag blev dock inte så lugn - för Kent i alla fall. "Solbrännan" från Hua Hin gjorde sig påmind och sömnen uteblev, samtidigt som blåsorna och stickningarna tilltog.
På morgonen bestämde vi oss att uppsöka en clinic, motsvarande Vårdcentral. Skillnaden var att här gick det undan! På mindre än 30 minuter hade vi blivit en tvållösning, två burkar salva och två olika antiinflammatoriska tablettpåsar rikare.

Eftermiddagen tillbringade vi på rummet - Kent sov igen en del av nattens sömn och Elisabet läste, tog det lugnt och gick en vända på klädmarknaden - fortfarande utan något byte.

En tidig middag och en skön kväll utanför hotellet blev det. Har också bytt rum - det luktade avlopp i det gamla. Det gör det i och för sig i det nya också, men rena, fräscha lakan och handdukar är ju ok!

Sista dagen innan avfärd. Beslutade oss för ett nytt besök på MBK, det vansinnigt stora köppalatset... Tog denna gång en tuktuk, suck... Billigt, javisst - men för att chaffisen skulle få sin bensinkupong, var han tvungen att ta oss till först en skräddare och sen två olika juvelerare...Vi ställde upp, men eftersom inte Kent tänkte köpa nån diamantring till Madam, blev besöken korta...Resan däremot tog lite längre tid...
MBK var inget för oss denna gång heller! Snabbaste vägen ut!

Vandrade runt lite, shoppade lite god streetfood och var så småningom redo för tillbakafärd. Tuktuk och ny vända till skräddare o juvelerare - och chaffisen hade sin bensinkupong. Sedan fick han emellertid soppatorsk och vi valde då att fortsätta till fots. Det var tur, för nu hade vi hamnat mitt i den verkliga thaimarknaden - där återförsäljarna höll till. Elisabet fick två linnen för 14 kr, vilka på turistgatan kostat 80 kr.

När vi var nöjda tog vi en vanlig, hederlig buss tillbaka!

Nu väntar middag, ihoppackning och byebye till Bangkok. Imorron kl 07 åker vi ut till flygplatsen.

Detta har varit en otrolig resa, med många minnen och upplevelser. Vad minns vi bäst? Hela Burmatrippen var kanon och människorna där var fantastiska!! Laos stod för de vackraste naturupplevelserna och dessutom gillar vi deras filosofi, att på natten sover man :). Thailands nattåg är kanon - om man inte har bråttom alltså! Dessutom är nog streetfooden bäst här!

Det vi inte kommer sakna är de stora kackerlackorna och de ännu större råttorna. Alla rökande turister kan vi också avvara..

Nu återvänder vi hem till Sverige, men vi är snart back on the track again, var så säkra! Ny Lonely Planet ska nu beställas!

Me and my brother!

På väg över parken (Great palace i bakgrunden) som leder oss till båten över floden till "Gamla Bangkok"...

men först lite dricka (Great palace i bakgrunden)

Dags att gå ombord för färd över till andra sidan, den turistfria, gamla sidan av Bangkok

Här fanns det en tågstation, där vi tänkte ta os till Floating market, men det gällde bara helger

Kablaget ihoprullat och i ordning

Äkta Thaimarket. Inte en enda turist... förutom oss då..

Tillbaka igen på "rätt" sida, blev det ett läkarbesök dagen efter...

... för att få ordning på kostymen som höll på att ramla av. 300 baht för läkarbesök + 800 bath för piller, kräm och specialtvål.

Sen lunch...

och lite glass...

Sen dags för middag, pizza - 44 cm... man blir hungrig av läkarbesök!
Tyvärr så fick vi lämna tillbaka denna gigant eftersom den var bränd under. Livlig diskussion med den Italienska arga kocken, en diskussion som jag till slut vann!

Till MBK marnaden skulle vi ta en Tuktuk - Jag kör annars inga pengar!

På väg hem igen hitta vi en Thaimarknad där en av in- och utgångarna var på spåret.

Brovaktare!

Majskolv doppad i saltvatten... YYummiii!!