lördag 30 mars 2013

Utflykt från Chiang Rai!

Klockan 10 blev vi hämtade av vår guide, i värsta Hiluxen - ett par timmar för sent enligt vår dygnsrytm...

Första anhalt blev den lilla hamnen där vår long boat skulle avgå, på Kok river. Avkopplande tur på en halvtimme, även om det inte var så mycket att se längs vägen.

Vi anlände till den elefantcamp som finns här i Chiang Rai. Man var ju liksom tvungen att hoppa upp, nu när det ändå var betalt... Ganska trevligt när vi lufsade fram i vattnet - men en halvtimme räckte, lite dåligt tempo i djuren för oss... Kent provade sitta på huvudet, vilket var tämligen vingligt - hade inte rätta kniiipet...

Så fortsatte vi med Hiluxen en bra bit, dit vi först skulle äta lunch. Fritt att välja från menyn. Därefter påbörjade vi själva trekkingen. Det bar av uppåt! Lite tråkig väg ibörjan - mest asfalt, men utsikten var trevlig - bananträd, hibiskus och förstås massor av bambu... Svetten formligen forsade om oss!

Vi passerade bl a ett teplantage - kul att se hur detta ser ut i verkligheten. Det är tydligen kineser som flyttat hit och bor här i små byar, där dom alltså livnär sig på teodlingen. Green the is the best, enligt guiden...

Efter fem kilometer kom vi till det efterlängtade vattenfallen - sååå skönt! Badade en stund, i två olika fall, sedan vandrade vi vidare.

Vi passerade sedan ett antal olika småbyar och nu började det gå nerför - så härliga vyer vi fick se!

Mot slutet hörde vi åskan och det började blåsa ordentligt - frågan var NÄR inte OM, regnet skulle komma. Vi hann dock stoppa ner fötterna i den varma källan och sedan hoppa in i bilen, innan det brakade loss! Härligt regnväder och det blev mörkt som på natten!

Skjuts tillbaka till hotellet, lagom möra och mycket hungriga sa vi tack och hej till vår guide. Nu blev det mat! Regnet hade upphört, men avrinningen är inte den bästa, så vi fick vada i vatten tillbaka till hotellet.

Imorgon väntar bussresa till gränsen Thailand/Laos. Hur långt vi sedan tar oss i Laos får vi se!

I väntan på dom andra turisterna vi måste dela båt med

Fortfarande i väntan på att dom ska få ner ändan så vi kan ge oss av...

Framme vid elefantbyn

My big friend!

Taxi var god å dröj... fototajm...

... och klapptajm...

...å fototajm igen!

Belöningen till min vän, två påsar bananer för 20 Bhat/st

På väg igen...

Fototajm

Teodlingen

En by vi passerade nerför

Fototajm!

Bambustigen

Vattenfallsbadet

På väg uppför... Igen!

Ahhhh..... Äntligen!

Fototajm!

Fototajm.... Inte nu Älskling!!!