fredag 15 mars 2013

Yangon, dag 2

Shwedagon Pagoda

Frukost kl 07, först på plats bland hotellgästerna förstås. Därefter leta rätt på bussen till Shwedagon pagoda. Det blev dock fel...men efter bussbyte några kilometer senare var vi på rätt väg. Tur vi lyckades få sittplats, för höjden tillät inga skandinaviska längder!
Ja detta jätteområde med pagoder, allt täckt med bladguld, var otroligt mäktigt! Så skönt dessutom att strosa runt där barfota, eftersom skor förstås inte var tillåtna. Elisabet fick ta på benen till shortsen, för Kent var det inget problem eftersom hans kjol kvalade in som godkänd! En miss gjorde vi dock, vi glömde minnet till kameran hemma i datorn! Därför fick vi välja noga - 13 bilder var max!
Vi valde sedan att promenera tillbaka, i hettan. Med flera mat o drickstopp gick det fint!

På eftermiddagen strosade vi åter ner till hamnen och satte oss nån timme. Burmeserna är nyfikna, vänliga, glada och inte alls påstridiga. Inte heller några våldsamma turistpriser märker vi av. Vad sägs om 17 kr för lunch, för oss båda!
Sedan ville Kent till China town. Vi började gå, men insåg att detta blev för tufft i värmen. Vi valde därför att testa cykeltaxi - stackars kille, han körde oss båda! Häftigt och svalkande, men lite obehagligt vid filbyten - trafiken var påtaglig!
En lång promenad tillbaka gör att Kent nu sover i svalkande AC... Snart en sväng ut för lite mat, sedan sova. Tidig morgon för att hinna med tåget kl 08, till Bago!

Kaffe innan vi beger oss in i guldbyn

Klarar klädselkravet med min kjol. Kvinnor snackar om att föda barn, men dom skulle prova på att gå i långkjol i dessa långa trappor upp till guldbyn!

Uppe och inne i guldbyn.... WOW!!!

Här knyts det bambuställningar för renovering

Min lilla gudinna (den lilla av dom i mitten)

Här hälls det vatten över en liten gubbe, hade kunnat betala för att dom blaska av mig med i värmen... lite avundsjuk var jag nog allt!

Huvudingången som vi gick ut i, eftersom vi gick in bakvägen

Pilsner nere vid hamnen och läsa lite i LP. Hitta China town vilket kan vara värt ett besök...

Cykeltaxi fick det bli till China town.... Jaaa, han erbjöd sig själv!

Vila lite, tungt att cykla i värmen i den hektiska trafiken (15 min 2000 K + 400 K i dricks)

Väl framme ett besök på en liten krog för en bira och toabesök. Toan låg centralt i köket

På väg hem valde vi ett utekök. Härligt grilladde fläskben med lite go spicy krydda

Mera vila i värmen på en utekrog med sköna pallar i plast