söndag 23 september 2012

Södra Balkanhalvön sep 2012 - Kotor dag 2, Montenegro!

Skönt att vakna en morron och veta att man inte ska vidare just idag! Frukost på verandan innan vi begav oss till busshållplatsen för att ta oss till Perast - på vår rumsvärds förslag (1.50 euro/pers.) Här skulle alltså finnas bra stränder och dessutom några trevliga öar att ta sig till med nån båt...

Väl i Perast tyckte vi stan var mysig - många kyrkor och gränder som klättrade längs bergssidan. Däremot hittade vi inte några direkta stränder som vi tyckte var badvänliga och båtturen till  "Lady of the rock" (5 euro/pers T-R) la vi genast på hyllan när vi såg horderna med turister som forslades ut dit.
Kent gillar att klättra upp i torn - sådana som har väggar på alla sidor. Därför blev det en bestigning av klocktornet för hans del - där utsikten förstås var prima!

Det blev dock ett dopp för Bettan i en liten vik - ganska svalt faktiskt! Sedan tänkte vi strosa en bit tillbaka till Kotor, i väntan på att bussen skulle gå tillbaka.
Vi gick och gick och gick. Vackert som sjutton med havet på ena sidan och berg för övrigt. Nån buss kom dock inte. Vi fortsatte att gå. Hungriga blev vi - speciellt Kent. Många mysiga små byar/städer passerade vi - dock dåligt med restauranger eller affärer.
Till sist fick vi dock handlat lite. Kunde då också konstatera att vi nästan var framme och travade de sista kilometrarna till "vår" beach, som var fullt badbar. Tre timmars vandring - 1.5 mil - var över och det var LJUVLIGT med ett dopp!

Blev kvar där nån timme - Kent hittade en kompis från Serbien som han badade och pratade med, så Bettan fick en stund i solen i lugn och ro.
Nu har vi ätit - hos en montenegrisk man som bott i Sverige, eftersom han "träffat svenska flicka". Svenska flickan varade dock bara fyra år, så nu var han tillbaka i hemlandet.

Imorron tar vi bussen till Ulcinj mitt på dagen - tre timmar ska resan ta och då är vi i södra Montenegro.
För övrigt så har Kent fotograferat de flesta djur vi träffat på - och det rör sig mest om hundar och katter...en och annan fågel finns också dokumenterad..... Kvällens sista objekt blev en trebent katt...

Morgonbilden från vårt fönster

Framme vid Perast med "Lady of the rock" island i bakgrunden

Klocktornet, St Nicholas church som jag besteg själv lite senare

Laddar inför att  bestiga Klocktornet, St Nicholas church i bakgrunden

Vy från Klocktornet, St Nicholas church. Bettan vinkar mitt i bild....

På väg uppför....

Koll neråt

Dags för bad...

men jag avstår just nu...

Promenad tillbaka till Kotor.... bara 1.5 mil!

Bara 1.3 kvar....

Framme vid musselodlingen.... bara en mil kvar till Kotor...

This road is build for Drink and drive!

Musselodling

Äntligen framme vid Kotors strand för ett bad...

Träffade en trevlig person från Serbien i badet som var här på semester

Sista kvällsmiddagen i Kotor

På väg hem träffade vi ännu en kompis.... trebenta kissen!