fredag 15 september 2017

Island 2017 Dag 9 och 10

Torsdag

Avfärd från nationalparken, denna blåsiga men vackra morgon! Vinden följde oss en bra bit, vilket kändes i bilen. Det största orosmomentet med blåsten här i södra delen av landet är dock all ev sand, som kan blästra en bil ordentligt. Och sån försäkring tog vi inte...

Det blev några olika stopp, både där vi tidigare varit och nya upptäckter.
Naturen som följer en är på ena sidan höga berg och glaciärer och på andra sidan slätter, gräsbevuxna, stora lavastenar med vacker vit mossa på, eller då denna askblandade sand. Man har gjort försök att binda denna sand, genom att flygplansså en kanadensisk sort av lupiner, blå.. De är ganska låga och de är MÅNGA - blev nog mer än man tänkt sig. De blommar förstås inte nu, men förra gången vi var här i början på juni 2016, var det hav av dem - vackert!!

Vi stannade så småningom vid Skogar, där ett otroligt vackert vattenfall forsar ner. Poängen är att det även är en camping här, så här blir vi i natt. Man kan vandra upp längs fallet och sedan fortsätta uppe på höjden långt, långt... Jag gjorde den vandringen en bit, innan jag återvände till Kent som solade sig.

Eftersom klockan inte var så mycket, bestämde vi oss att försöka hitta till nästa hot pool. Vi hade en ungefärlig färdbeskrivning, inte alls långt härifrån.
En skumpig väg tog oss en bit, sen var det stopp och det krävdes vandring på ca 10 minuter. Funkade förstås inte för Kent, men jag tog baddräkten med mig och travade iväg.
Vandringen till denna pool var otroligt vacker. Man gick liksom in i en dal, med bergen tätt inpå. Själva poolen var ganska stor och tyvärr lite för många människor som hittat dit - det är ju häftigast om man är själv.
Nåja, bada fick jag och sedan åkte vi tillbaka till campingen, lagade mat och njöt av vyer och det vackra vädret!

Fredag

Regnat under natten, men på morgonen började det spricka upp lite - men kallt! Frukosten snabbt avklarad och sedan fortsatte vi västerut. Första stopp blev Seljalandsfoss, ett häftigt fall som man kan gå bakom. Vi var där förra året också, men det var värt ett besök igen.

Vi var därefter inte helt klara på vad vi ville göra - lite jakt på någon trevlig varm källa var vi dock överens om. En som såg trevlig ut, men där man inte riktigt kunde utgöra hur nära bilväg den låg, var den utanför Hveragerdi. Inte så svårt att hitta till parkeringen - ojoj, vad med bilar! Det är tydligt att det är de södra delarna som är mest besökta av turister!

Vi kunde i alla fall förstå att det inte var nästgårds - minst 3,5 km sa skylten. Alltså helt omöjligt för Kent, men han skickade iväg mig på upptäcksfärd.
Det var en ganska svettig vandring, som gick i princip  bara brant uppåt. Uppför berget och in i en dal - så tjusigt! Längs vägen passerade man rykande källor, som man definitivt inte skulle bada i. (Detta är för övrigt ett område med många av dessa naturliga värmekällor. Av denna anledning finns många växthus och något annat som trivs i denna miljö är miljarder små flugor...)
Väl framme möttes man av en lång bäck/å, eller vad man vill kalla det. Ju högre upp i berget man gick desto varmare blev vattnet. Här hade man också tillrättalagt för oss turister, genom att bygga bryggor att gå på längs vattendraget.

En stunds bad blev det, innan jag påbörjade återfärden. Tog mig joggande tillbaka - vilket på intet sätt var någon större bedrift, eftersom det gick nästan bara nerför. 30 minuter ner - jag gissar på nästan en timme upp!

Tillbaka hos Kent, som fått gömma sig i bilen för att inte bli uppäten av de små flugorna. Vi var hungriga och tog oss bort från insekterna för en kopp kaffe och smörgås!

Nu visste vi inte vart vi skulle ta vägen, så styrde kosan mot Reykjavik. Gjorde ett försök med campingen inne i stan, men den var för sunkig. Vidare mot Keflaviksområdet och har nu gjort kväller i Sandgerdi. Imorgon ska det bli bad som även Kent kan få njuta av!!

Godkväll!

Islands prärie

Black beach

ice on the rocks

Skatten e funnen...

i båda ändar

Men åhhhh... Varför anlägga ett bad man inte kan ta sig till?

Nåja, vad är väl ett varmt bad på Island...  Det kan vara dötrist och långtråkig och alldeles… alldeles jätteskönt!

Middagsutsikten denna kväll...

ett häftigt fall...

med en baksida

Liiiite för varmt för ett bad idag

Badån

I morrn ska jag bada jag me!