torsdag 7 september 2017

Island 2017. Dag 1 och 2!

Bussen från Arlanda hittade slutligen till terminal 2 - bra början!
En dyr smörgås och medhavda bullar - tack Emelie - fick utgöra lunchen. Flygresan gick alldeles utmärkt, mycket med tanke på att vi fick tre säten för oss själva. Ett var och ett till Kents höft.. och vi landade i tid - Tjohej!

Sen skulle vi då ut från flygplatsen. Hittade utgången lätt som en plätt och Kent kunde t o m scanna sitt pass och kliva igenom, utan att passera damen i luckan. Det kunde inte jag. Jag provade och provade, men icke. Gav till slut upp och gick till damen. Och vart ska du resa då, undrade hon. Jag förklarade att jag ville stanna i Reykjavik. Fel utgång! Kent hade hackat sig in till planen som skulle gå till USA...tja, varför inte..?

Sen skulle vi då hitta vår biluthyrningsfirma. Inte en skymt. Efter ett något irriterat tele samtal till firman, lyckades vi komma med shuttlebussen till deras kontor. Full aktivitet, i ett rasande tempo. "Vår" bil visade sig inte riktigt se ut som på bilden, men ok - det var säkert bra ändå. Tyvärr gjorde vi missen att inte gå igenom den...

Handlade på Bonus, inte billigt på Island, men med tanke på att en liten ostburgare kostar ca 150 kr, så blir detta betydligt mer ekonomiskt. Vi kan ju laga mat i bilen!

Vi tog sikte på Borganes, men passerade bara förbi - lite längre ville vi allt. Snorrastadir var ett namn jag noterat och när vi såg den lilla skylten svängde vi av, hungriga som vi var. Det var en farm, som också hyrde ut stugor och hade en camping. Ca 175 kr fick vi betala för att nyttja deras kök - en lada med spis - och toaletter. OK.

Jag lagade mat och Kent bäddade upp. Detta visade sig inte helt enkelt och när den 140 cm breda sängen visade sig vara snarare 105 cm, plus att saker inte alls såg ut som på bilderna när vi bokade, så ledsnade vi. Telefonsamtal till firman. Vi var inte alls överens! Till slut lovade de komma (de 15 milen!) med en sådan bil vi bokat. Dock mycket irriterade...
Vi plockade ihop våra saker och slog oss ner i ladköket, i väntan på att de skulle dyka upp.

23.30 dök vår "nya" bil upp. Med en säng som var 140 cm! Yes! Dock alldeles för mörk för någon närmare koll av bilen och trötta var vi, så vi dök i säng bums. Varm och gott, t o m lite väl varmt mellan varven. Säkert varmare än de som valt tält...

Frukost tillagades i ladköket, därefter drog vi vidare. Vi brände av en hel del mil, med allt vacker runt. I Arnastapi blev första stopp,där jag tog en kortare vandring till nästa lilla by, Hellnar. Upphämtad av Kent, med kameran full med bilder av kuststräckan jag gått längs. Sen var det dags för kaffe. HA! Gasen de skickat med oss var slut! Skit! Det blev inköp av ny gasbehållare vid närmaste mack och SEN blev det kaffe och så småningom också lunch!

Man kan liksom bara åka och åka och hela tiden se nya, fantastiska, vackra vyer!

Vi ville inte åka allt för länge denna dag och när vi närmade oss Laugar bestämde vi oss slå läger - mycket beroende på Gudruns pool! Det var en liten varm källa mitt i bergen, med vattenfall i bakgrunden och en pytteliten stuga där man kunde byta om. Några par satt där ni vi kom, men mot slutet var vi helt själva. Ca 38 grader....

Nu blir det blogg och middag, men också maila till bilfirman med de skador vi fotat i morse, som vi inte vill bli debiterade för när vi lämnar bilen.

"Ingen annan har klagat" Nähää!?

Middag i ladan. Dock var ensilaget och gröpen slut....

Härliga Island!

Tung trappa, men upp kom hon, min fru. Bra jobbat!

Härliga vägar!

Kafferast i Kirkjufell

Lunch vid havet

Parkerad och klar för lite naturlig smärtlindring

Klart den bästa smärtlindringen. Varmt naturligt bad på Island med frugan!