lördag 1 november 2014

Mozambique - Inhambane o Tofo

Söndag och tidigt! Vi hade kvällen innan gjort upp med Anja - vår värdinna - att nattvakten skulle föja oss till bussen. Det är ändå ganska mörkt i Afrika och vi vitingar lyser som värsta lanternorna. Detta var något man rekommenderade att vi tackade ja till och det ingick i deras service. Alltså vandrade vi 02.45 iväg mot bussen.
Den stod inne och gick ganska punktligt.
Det var mörkt, det regnade, vindrutetorkarna fungerade inte, vägbanan var glansig och hal, det bildades dimma när den varma vägen mötte det kalla regnet. Det gick fort - vansinnigt fort och vi var rädda, det ska erkännas. Jag blundade och Kent refererade händelseförloppet - tills jag bad honom vara tyst.
Så småningom ljusnade det, färden lugnade ner sig något - men vi var glada när vi var framme i Maxixe, nio timmar senare. Då hade vi gjort några korta drickastopp och några kisspauser. När det ska kissas går damerna åt vänster och männen åt höger.

I princip alla skulle hela vägen ner till Maputo (sju timmar till!!!), utom vi som alltså klev av i Maxixe för vidare färd till Inhambane. Denna gång med färja (modell större eka), 30 minuter. Det gick fint, även om denna maxades till bristningsgränsen.
Väl iland tog vi åt vänster, precis som LP beskrev - och det stämde, även om "vårt" hostel hade bytt namn. Kent förhandlade med personalen och med löfte om att vi skulle stanna en vecka, blev priset också mycket bra. Eget rum, med havsutsikt för 200 kr/natt, detta är annars det vanliga priset för dorms - inte billigt i Moz heller alltså.

Maten var underbar - bästa hittills - för en 50-lapp/person. Pasta med kyckling för Kent och med "seafood" för mig. En promenad, men söndagar är ganska stilla - därför det är så bra att passa på att resa då.

Måndagen har vi undersökt denna lilla, trevlig stad. Här kan vi absolut slå ihjäl några dagar, med dagsutflykter till de fina stränderna på andra sidan halvön. Tidvattnet är påtagligt och vi har hittat internetcafé som var tillräckligt ok för att få ut bloggen. Har dessutom köpt tillgång till wifi på ett av de finare hotellen, där vi kan surfa och maila med god hastighet.
Regnperioden är i antågande och vi hade lite regn inatt och en del moln idag. Dock varmt och skönt ändå.

Tisdag vaknade vi till klarblå himmel igen Ut och köpte frukostbrödet, men sedan fick vi vänta... Vi förvarar vår ost i hotellets kök och de behagar inte dyka upp förrän tidigast kl 08. Eftersom Kent dessutom fått till att de kokar vatten åt oss - så vi kan göra kaffe - så väljer vi att snällt finna oss i denna sena frukost :).

Därefter blev det avtåg mot busstationen, men först inköp av mango! De är mogna här nere i söder och så otroligt goda! Sex stycken för fem kronor, det är ett pris vi inte försöker pruta på!
Bussen mot Tofo, beachen som ligger på andra sidan halvön, blev det sen. Fullare än fullast - förstås - men i hyfsad fart i alla fall! Tofo är en liten turistby med många lodger, men många av dem står tomma. Kanske fylls de upp när sommarledigheten börjar i december?

Stranden var emellertid otrolig och vattnet salt och lagom varmt! Tidvattnet gjorde att man fick gå långt för att doppa sig.
Som vanligt blev vi inte långvariga på stranden. Vi strosade fram och tillbaka en stund, köpte cashewnötter - otroligt goda - och badade några gånger. Därefter var vi nöjda och nästa projekt inleddes: jag hade läst ut min senaste bok och ville nu hitta ett backpackingställe. Där brukar man nämligen kunna byta sina böcker.
Vi hittade genast "Fatimas" backpacking och stället uppfyllde önskemålet - flera hyllmeter med böcker! Efter denna lyckostund, men en ny bok i handen, gjorde jag min make sällskap på deras uteplats - självklart med ustikt över Indiska oceanen!

Buss tillbaka - en väldigt vacker tur, här skulle man ha cyklel!

Onsdagen tänkte vi ägna åt en tur tillbaka till Maxixie, varifrån vi kom med båten. Samma båt över "sundet" denna gång, men nu var det högvatten och båten kunde gå raka vägen och inte runt sanddynorna som kommer fram vid lågvatten.
Maxixie hade väl inte så mycket att erbjuda, men vi gick en vända och tittade på den sedvanliga marknaden. Tillbaka till Inhambane blev det "stora" båten, bara för att Kent ville prova den också. Själv var jag mer sugen på segelbåtarna som man också kunde åka - men till ett hutlöst pris.
Tog sedan en promenad den kilometern som krävdes för att komma till stadens sjukhus - för att kolla så de hade öppet på lördag när Kent ska ta sitt prov. Det var det. Apoteket på tillbakavägen för lite hostmedicin, sedan internetcafé för uppladdning av bilder.

Middagen åt vi som vanligt på hotellet - deras spagetti är sååå god. Kent gav sedan - av misstag - motsvarande 100 svenska kronor i dricks till killen som jobbar där - han gör allt, från receptionen till disk - och denne blev överlycklig. Dagens Goda Gärning alltså!

Torsdagen var tänkt att bli en baddag till. fast i Barra denna gång. Nu visade det sig att antalet personer som ville åka till denna lilla håla var starkt begränsat och minibussen blev liksom aldrig full och färdig för avgång. Det fick alltså bli Tofo även denna dag, med ung samma innnehåll som i förrgår - bad, cashewnötter, en cola och absolut inget solande!

Fredagen var varm som sjutton, men en del mörka moln. Detta var inte regnmoln, utan vindmoln - förklarade en ägare av de s k Dhowbåtarna. Det passade ju bra då att prova dessa segelbåtar, för en tur till andra sidan Inhambane Bay.
Så värst mycket blåste det väl inte och bitvis fick man staka sig över - men lite segling blev det i alla fall. Det var trevigt! Tillbaka blev det dock vanlig båt - billigare så...

Lördag och tidig morgon. Det blev sen kväll igår också - inte för att vi la oss sent, utan för att Inhambanes alla bilburna ungdomar samlades härutanför och provades sina stereos. Något dåligt med sömn, men som sagt - vi var uppe med tuppen ändå.
Promenad till sjukhuset. Intressant process! Kent fick uppge att han ville kolla malariaprov. Lab killen insisterade på fler prover och - ok då... Provsvaren var bra - inte bara malariaprovet - SKÖNT!! - utan även alla andra, oklart vad dock.

Sedan skulle han betala. Detta gjorde man i receptionen, men lab killen sa att på lördagar kan man inte få kvitto. Det gick dock lika bra att betala till honom - Kent kunde själv välja summa...!
Jag ilade då iväg till receptionen och fick personalen där att agera - betalningen skedde därefter där och kvitto erhölls också. Lab killen hade i alla fall vett att se lite skamsen ut, haha.

Resten av dagen blev det blogga, packa och handla lite inför morgondagens Maputoresa.
Tack till Inhambane - en trevlig stad!

Dags att ge sig iväg igen tidig morgon, 03.30

Mycket trafik innan sista bron... snart framme i Inhambane

Men först en pissepaus

Framme i Maxixe, nu färgan till Inhambane

En dam ville absolut ta ett kort på oss i båten

Iland... phuuu!

Här ska vi bo en vecka...

... med restaurang och havsutsikt!

Lågvatten, då kan man gå på botten utan att bli blöt

Titt på gamla stationen i Inhambane...

... och det gamla fina loket.

Vätskepaus

Sen dags för rakning

Strandpromenaderna va populära

Besök på finhotellet bredvid...

... och titt på båten utanför

Hmmmm...?

På väg till Tofo beach...

Framme...

Så här gör man eget parasoll... Gratis!

Endast för psykologer!

Fatimes nest. Dags att hitta bok igen!

Sen lite avkoppling..

Självklart ställer vi upp när ungdomarna vill ha en bild

Vatten...

...inget vatten!

Dags att åka till andra sidan med den lilla färjan...

...strandpromenad på andra sidan..

Pikabooo...

... och tillbaks igen med den stora färgan.

Lunch. Favoriten e kycklingpasta... mmmmm

Sen dags igen med ett besök på Tofo beach...

Lite nötter... mums!

MEN Bettan.... inte nuuu!!!

JO... måste tvätta dina badbyxor innan du får bada!

Färsk mango... mums igen!

Dags att segla...

Jorå... såattde...

Hej va de går!!

Så var det då dags för ett andra test för att se om jag är kvitt malarian...

.. OCH det var jag! Fullt frisk igen... TJOHOOO!!!