lördag 29 november 2014

LESOTHO - Mokhotlong och lite Maseru!

Tisdag och bilen väntade! Frukost på hotellet - hyfsat riklig - visade sig vara en bra investering.
Lite pappersjobb och bilen var startklar för oss! En timme tog det oss från Bethlehem och till gränsen vid Caledonspoort - in i Lesotho. Gränskontrollen var mycket smidig, behövde aldrig visa papper på bilen. 30 Rand kostade det oss att ta bilen med in och det fick vi kvitto på.

Ojojoj, vilket land! Bergen finns överallt - nära och långt bort. Vi hade tänkt oss att resa österut, med första övernattning i Oxbow. Uppuppupp skulle vi. Vägen var asfalterad men brant. Oxbow lodge hittade vi, men ingen stad med detta namn. Vi letade vidare. Nu blev vägen sämre, asfalten upphörde och hålen i vägen blev fler. Samtidigt kom regn och hagel över oss. Staden vi sökte dök aldrig upp. Vägskyltarna lös med sin frånvaro, utom för att berätta vad de olika floderna hette och vilken höjd de låg på. Högsta höjden vi var uppe på var 3500 möh!

Lite läskigt var det allt att vara där ute i ödemarken, utan att ha en aning om när nästa stad skulle dyka upp. Det gick dock minibussar där, så vi antog att det någonstans måste finnas en bebyggd håla.
Vid ett ställe var det en vattenfylld sänka. Oklart hur djup denna var, så jag klev barfota i och kollade läget innan Kent plöjde vattenmassorna. Nu började vi bli hungriga, den rejäla frukosten hade hunnit sjunka undan.

En by som äntligen dök upp fick bli vår räddning vad gällde att stilla hungern - kex, läsk och bananer... Sista fem kilometerna var asfalterat igen och det var underbart!
Framme i staden - som visade sig vara Mokhotlong - tog vi in på första bästa hotell - sammanlagt hade vi nu åkt bil i nästan sju timmar, i terräng och väder som kanske inte var helt optimalt .

Hotellet hade tack och lov restaurang! Denna restaurang visade sig vara dukad för ett större middagssällskap - med vita dukar, linneservetter och flera bestick. Det var dock helt ok att beställa middag och min pizza serverades direkt i kartongen... Pizzakartong med linneservett... Utanför ljungade blixten och åskan mullrade mellan bergstopparna!
Helt slut dök vi sedan i säng - min make är verkligen fenomenal vid ratten och han tyckte jag var duktig som var tyst....

På morgonen lös solen. Vi var väldigt tveksamma hur vi skulle göra - stanna kvar, vilket ju vore det trevligaste i denna magnifika omgivning - eller passa på att göra resan tillbaka i sol? Tanken var egentligen att ta en helt annan väg tillbaka, men detta var tydligen inte möjligt med vår lilla Cheva. Förutom att vägarna var fulla med hål och sprickor, forsar tydligen floder över den också och då behövs en fyrhjulsdriven...

Vi tog dock beslutet - säkerheten främst - att vända tillbaka redan denna dag. Först dock en gigantisk frukost för en köttätare som Kent. Mina flingor gjorde sig inte riktigt i den upphettade mjölken.... Linneservetter även till frukosten!
Det var förstås härligt att se allt i sol, det vi dagen innan såg i regn och hagel! Blev en hel del stopp på vägen för fotografering, bl a vid AfriSki - Afrikas enda skidanläggning. Nu fanns dock ingen snö att åka på, även om det på resan till Mokhotlong faktiskt låg lite vitt på marken.

Tanken var att stanna för natten en bra bit innan huvudstaden Maseru, men tyvärr, tyvärr. Visst fanns det skyltar om lodger och guesthouse, men antingen fanns inte stället kvar, eller så var vägen dit för tuff för vår bil. Således blev det en lång resa att köra för Kent och han fick dessutom sedan göra Maseru i rusningstrafik flera vändor - i letandet efter boende till vettigt pris DÄR.  Vi var även våldsamt hungriga - restauranger är inte lätt att hitta längs vägarna här!
Slutligen tog vi i desperation ett egentligen alldeles för dyrt boende, men ägaren hade vänligheten att pruta ner det lite... Mat inköptes i köpcenter och intogs på rummet. Lagom till sänggåendet kom regnet! Och åskan! Och blixten! Det är mysigt när man är inne och inte på en bergstopp 3000 meter över havet!

Häng med! Nu drar vi på nya äventyr!

Härliga vidsträckta landsskap med höga berg...

...små byar

... slingriga vägar

... och djupa dalar

Branta backar nedför...

...och uppför

...och ner igen.

Om berget inte kommer till oss, får vi komma till berget. Ibland känner man sig väldigt liten häruppe...

Alla har vi våra egna favoritfordon i trafiken

Stopp för lite fotografering vid en av många Viewpoints

Framme vid Mokhotlong hotell...

...och äntligen lite krubb i kistan

Dags för lite promenerande i omgivningen...

Därborta ligger Sanipasset, men inte med vår bil, tyvär! Bara att vända om!

Lite gropig väg med både små...

... och stora gropar...

...för små och stora bilar

... men innan bilarna får passera, ska det badas!

Regniga, blöta vägar med smattrande hagel...

...på höga höjder

Afterski... Nej, förlåt... AfriSki...

... tyvärr för lite snö för oss

Vandrande får i massor uppe på toppen av berget...

...å så vi förstås... Phuuu, nu är vi högt upp - ca 3500möh, strax ovanför molnen!