torsdag 13 november 2014

Swaziland - Piggs Peak & Mbabane!

Söndag var det dags för avfärd igen! Vi skulle till Swaziland, men vilken väg var oklart. Helst ville vi korsa gränsen via Jeppes Reef - så klart! - men hur man tog sig dit fick vi inget svar på. Fanns också en annan gräns som var närmare, men vi skulle då få längre till Piggs Peak i Swaziland, som var målet.
En stor, fin minibuss stod inne och tog oss första sträckan. Sedan blev det byte och en sträcka till och sedan byte och en sträcka till och byte och....osv. Tror vi hann åka sex olika minibussar i Sydafrika innan vi äntligen var framme vid Jeppes border! Minibussarna så här långt i Sydafrika har en helt annan standard än tidigare - Härligt!

Gränspassagen gick smidigt, både ut och in. Minibuss till Massor med lodger i omgivningen, men dåligt med dem inne i stan. Folk har nämligen egna bilar när de turistar i detta land - eller åker med ordnade turer i turistbussar.
Efter ett antal kilometers vandring - uppför - checkade vi in på ett mycket trevligt ställe, Sunset View Guesthouse, lite dyrare än normalt - men ändå överkomligt. Bästa duschen på resan hittills och dessutom både toa och dusch på rummet!
Vi vandrade sedan ytterligare 200 meter uppåt för att få en välbehövlig lunch! När vi gick tillbaka började det blixtra, hagla och regna - riktigt oväder fick vi. Hann dock ner en sväng till staden för att inhandla lite kvällsfika. Frukost ingår i priset och levereras till rummet ikväll, för intagande när så behagar imorgon bitti! Vi har nämligen kylskåp på rummet också!!

Måndagen inleddes väldigt varm. Vi tog en minibuss upp - och ner - för bergen, till en stor, anlagd damm. Tjusig omgivning och vi strosade runt där ett tag - bada var inte att tänka på, eftersom både krokodiler och flodhästar också gillade att bada där....
Det var inte så lätt att hitta buss tillbaka till stan, så vi började gå. Upp och ner... Hann bli ett antal kilometer innan det dök upp en minibuss.
Det blev sedan middag på samma restaurang som igår, även denna dag fick vi regn när vi gick tillbaka.

Tisdag och GRÅTT. Tanken var ju att åka vidare mot Mbabane, men det kändes inte optimalt att göra dessa vägar i regn. Vi bestämde oss för en dag till här, med läsning och - för Kent - flera filmer, eftersom vi förutom kylskåp också har TV på rummet!
Vid uppehåll i regnandet tog vi en promenad till stan och handlade lite. Det blev hemlagad mat denna dag!
Min bok hann läsas ut, men tur nog hade en vänlig turistgranne givit mig en bok som hon läst. Dessa grannar försåg oss också med tips och idéer om fortsatta resan. Vi börjar planera för hyrbil nu!

Onsdagen började med regn, men vi följde väderprognosen timme för timme på vädersajten och framåt nio började det spricka upp. Vår utomordentligt trevlige värd erbjöd oss skjuts ner till stan, där vi valde minibuss med omsorg - utgick från bästa skicket på bussen, alla chaufförer tycker ju förstås de är "very good drivers".
Jag tyckte denne fick godkänt, men Kent nöp mig i benet varje kurva... Vi kom i alla fall fram helskinnade till Mbabane, på ca 50 minuter. Vacker väg - hade varit trevligt med egen bil för att stanna högt där uppe bland molnen.

Vi visste att det skulle finnas ett backpackingställe i Mbabane, men någon adress hade vi inte och någon skylt hittade vi inte heller. Fick dock tips om boenden några minuter från city. Ett rum för 360 Swazipengar, dvs ca 240 kr fick duga, även om det inte fanns wifi... Men det fanns BADKAR som gick att använda för bad - Kent njööööt....själv var jag inte alls sugen på att använda ett badkar jag inte själv skurat....

Vi fick vägbeskrivning till det backpackingställe vi inte hittat till och tog en promenad dit, för att kolla läget. Ojojoj. Det var uppför! När vi slutligen var där, var stället definitivt inget vi ville på bo på. Sunkigt var rätta ordet! Promenad tillbaka!

Mbabane är en modern stad, men fullt greppbar och med häftigt läge mitt i en gryta med berg runtomkring! Finns väl inte så mycket att se i själva staden, men ganska trivsam ändå.
Lunch och sedan en stund i en vacker park. Lyckades också hitta fritt wifi från en motorklubb - tack för det - så vi kunde "checka in" även i denna stad!

Kvällen avslutades med bok och TV - gemensamt vardagsrum som vi var ensamma om! Plus då badet för Kent....

Lunch innan vi åker till Jeppes Reef

Nu har vi lämnat Sydafrika för en stund...

... för att göra Swaziland

Kom nu Bettan! De e lite tungt, å så e jag hungrig!

Logga ut wifi´t hos Julie and Ian Blair på Sunset View Guest House, sen till restaurangen!

Japp! Ännu en fin utsikt där vi bor.

Senare på kvällen kom ovädret med regn, hagel och åska

Besök på Maguga Dam...

... och självklart ska man gå över och kika lite på Maguga lodge som ligger på höjden till höger om dammen

Jisses, så långt ner de va till floden! Naee... blir nog inget fiske i den floden idag!

Bettan... jag bara ÄÄÄÄÄLSKAR dina lunchpaket!

Var har hon nu gömt sig då??

Thank you so much Julie and Ian Blair, We loved your beautiful guest house. Thanks also for the ride, Ian!

Vackert i Mbabane

OK!? Nu har jag dragit in det lilla som finns...

Snor wifi på golfbanan... vilket sen visade sig vara motorklubbens wifi bredvid...

Ja, ja... bara det funkar så!

Sen skulle palmerna kollas...

... och jag badas.
OK, Girls! Hoooold your horsessss, i'm occupied!!!