onsdag 1 oktober 2014

Zambia - Mfuwe!

Lördagen i Lusaka blev lite av en vilodag, med bara en promenad för att besöka en post, köpa bussbiljett ill Mfuwe samt handla lite förnödenheter. Vi hade alltså fått tips om en helt ny busslinje som skulle gå direkt mellan Lusaka och Mfuwe - lät ju väldigt bra. Dock skulle resan ta 12 timmar, men bussen såg rätt ok ut, så vi bestämde oss för att ta det.
Resten av dagen blev det bloggande, vilket faktiskt tog hela dagen för att få ut alla bilder, samt lite bad och allmänt relaxande inför morgondagens tidiga avfärd. Kl 05 gick vi upp och kl 06 skulle bussen gå. HA - vi är i Zambia nu, men ca 45 minuter försent var vi äntligen iväg.

Det gick fort och  var bitvis ganska dåliga vägar. Efter ca fyra timmar blev det kisspaus. Fem minuter - HA. Nåja, 30 minuter är ju inget att bråka om.
Bussen startade - och stannade. Något var fel med bromsarna! Ca 20 minuter skulle reparationen ta - HA! Det tog tre timmar! Äntligen iväg. Två timmar senare fick chauffören bromsa hårt för ett gäng kor som skulle över vägen. Då låste sig bromsen igen. SUCK! Tur nog kom en annan buss bakom och vi fick snabbt byta buss.

Väl i Chipata blev det diskussion om "pengarna tillbaka" - vi hade ytterligare två timmar att åka. Nu valde bussbolaget att hyra två fallfärdiga minibussar för att frakta oss vidare. Denna chaufför var på dåligt humör och körde helt vansinnigt! Ingen rolig färd alls!
Vid första busstoppet tidigare under dagen, pratade jag med en kvinna som jobbade på en av de närmst belägna camperna. Vi beslutade att hänga på henne, trots att vi bokat in oss på en annan camp. Kändes skönt att komma rätt direkt liksom. Taxi fem minuter från Mfuwe.

Planerna var ju att bo i tält, men eftersom det var mörkt tog vi ett rum, med sköna sängar! 25 dollar/person kändes dock mycket.
Eftersom vi bara ätit mariekex på dagen var vi hungriga. Restaurangen var stängd, men det fanns lite pizza kvar sedan middagen som de skar upp åt oss. Jag orkade inte ens kolla vad som låg på den - vem vet, kanske åt jag KORV igår??
Toaletterna var placerade i byggnad mitt emot och på väg dit där i mörkret tornade plötsligt upp sig en gigantisk elefant! Jag måste erkänna att jag blev rädd!

På morgonen tog vi ett snack med receptionen och lyckades pruta ner priset ordentligt - nu betalar vi 27 dollar för två! Vi var nämligen rörande överens om att tältet inte lockar med elefanter och noshörningar som vandrar runt och letar mat nattetid! Vi fick på morgonen sedan höra div historier av andra just runt elefanterna - de känner lukten av mat på långt håll och man får därför inte förvara någon som helst mat på rummet!

Vi har också gjort en tur till flygplatsen i Mfuwe, ca 2.5 mil härifrån, för att förlänga visumen. Gick smidigt - jag fyllde i papperna och Kent pratade ABBA med bossen på immigrationskontoret. Alla nöjda och belåtna. Handlade lite mat och dryck på vägen hem - ikväll blir det spagetti!

Vi bor precis invid floden, som dock är väldigt torr. Dock tillräckligt mycket vatten för att locka djuren dit för att dricka, så elefanter, flodhästar och någon slags rådjur har vi redan sett. Att sitta här under träden och spana efter djur är fantastiskt!

Tisdag och SAFARI - eller game drive, som det tydligen heter. Kl sex var vår chaufför här med sin jeep. Det var bara vi och - av någon anledning - även ägaren av lodgen vi bor på. Det var förvisso fler bilar ute med andra turister, men de gjorde det snyggt och tipsade varandra om var djuren var och kom liksom aldrig i vägen för varandra.

Vi har våra egna favoriter - Kent gillar elefanterna bäst och jag föredrar girafferna. Båda fick vi se! Lejonen och leoparderna höll sig dock på avstånd, men annars har vi verkligen fått se mycket. Denna park ska vara en av de bästa i Afrika - just för att den behållit sitt "vilda" och är inte allt för exploaterad som många andra.
Fyra timmar var vi ute - en liten kaffepaus vid floden var trevligt - kaffe och krokodiler var en bra kombination idag.

När vi kom tillbaka höll man på att tömma poolen...det var nog bra... Fast vi blev inte sjuka av gårdagens bad i det illgröna vattnet!

Vi säger nu adjö till Zambia, för denna gång! Ett trevligt land som vi verkligen har gillat och haft mycket kul i! Största nackdelen med detta land är trafiken - eller bristen på trafikvett kanske man ska säga! Speciellt billigt är det väl inte, men vi har ju levt billigt eftersom största delen tillbringats på skolan.

Med förhoppning om att ses igen! Byebye!

Nu ska vi laga bromsarna....

.... tar lite tid, mycket som ska tas loss innan vi når bromsklossen som lossnat

... tjejerna pratar medan vi män fixar bussen

Framme vid Croc Valley Camp. På andra sidan South Luangwa nationalpark.

Vårt rum

Besök på Mfuwes flygplats

Elefanterna utanför vårt rum...

Köket där vi lagar maten

Den "gröna" poolen

Safaridags i South Luangwa nationalpark...

Hakuna Matata!!!

Southern Carmine Bee-eater.

Kafferast

Span på flodhästar och krokodiler

Vildhundar vid sitt byte (se filmen nedan om du törs)

Mr animal!

Apor, apor å apor överallt

Unik bild på liten och stor, endast här på BK Reseblogg!