måndag 22 december 2014

Sydafrika - Tsitsikamma!

Kände oss lite mätta på hav och kust och fortsatte därför mot Storms River. Blev en impulslunch vid en mäktig ravin - kunde helt enklet inte låta bli att stanna - och sedan åkte vi vidare in i byn. Detta var ett trevligt ställe, trots att det var helt uppbyggt för turismen. Många olika adventures - dyr, dyrare, dyrast - och även många guesthouse/B&B/lodger fanns där, ofta helt fullbelagda! Hittade dock ett rum på ett helt ok packpackingställe, TUBE´n AXE. Ett rum i ett litet hus, som bestod av fyra rum och kök. När personalen skulle visa oss vårt rum var det låst. Efter någon halvminut öppnades dörren inifrån och en annan av personalen tittade sömndrucken ut... Lakanen var dock rena försäkrade man oss och rev t o m upp täcket för att visa.. Jag var trött och la mig, medan Kent tog en promenad till affären.

Fredagen var jag något piggare - åtminstone ingen feber. Vi beslutade oss för att turista per bil och då göra en tur till Tsitsikamma, nationalpark. Kunde liksom inte låta bli när vi nu bodde bara fem kilometer från gaten!
Man kunde åka bil hela vägen ner dit där kust mötte hav, med våldsamma klippor och raviner och lika våldsamma vågor som kastade sig över dessa - åter dejavù-känsla från vår båtfärd i Mozambique!

Från parkeringen kunde man promenera en knapp kilometer till några hängbroar, som gick över ett "sund", där man på ena sidan kunde paddla in i en ravin. Såg så häftigt ut - hade jag varit frisk hade det nog blivit en aktivitet för dagen! Nu blev det istället en stilla promenad tillbaka till bilen. Först var vi dock tvugna att beskåda de turistbussar som ramlade in. När dörrarna öppnades vallfärdade ALLA till toaletterna, i samlad tropp! Såg ganska kul ut!
Eftermiddagen blev först lunch och sedan vila för mig - orken var inte tillbaka!

Söndag och frisk! Skönt, för planeringen sa Segway! Man kunde välja på en dyrare och en billigare tur. Vi valde den dyrare, då den skulle gå i skogen. Nu blev det inte så mycket skog, men ändå! Var riktigt skoj! Först fick man noggranna instruktioner och en kvart på sig för övning, vilket behövdes. Man behövde lära sig hur dessa tvåhjuliga maskiner skulle manövereras!
Turen varade bara en timme, vilket var lite kort - men man var å andra sidan ganska stum i fötter och ben efter att stått stilla och balanserat.

Lunchen intogs på en Elvisinspirerad restaurang - trevlig sådan, med riktigt god mat. Därefter gick vi vidare 20 meter och hamnade på ett litet inhemskt ölbryggeri. Detta såg man inte just något av, men de hade en liten ölprovning man kunde köpa för 20 kronor. Fyra ölsorter fick man prova - inte några höjdare kanske - men ändå lite småkul.

Sovmorgon till åtta denna söndag! Frukost och sen iväg. Vårt mål var Oudtshoorn, men hade ingen brådska så tänkte stanna på några ställen längs vägen. Blev dock bara några kortare sådana - det är häftigt när strand och klippor möts så där dramatiskt, men vanliga playor lockar oss inte just nu. Riktigt trevligt när bergen började omge oss igen!

När vi rullade in mot Oudtshoorn började strutsfarmarna dyka upp - stan är känd för det. Vårt hostel - Lodge 96 - erbjöd oss scrambled egg på strutsägg till frukost, vilket vi nappade på.
Mat blev det - tråkigt nog - på hamburgeria. Så svårt hitta något bättre en söndag, men det gick ju det med. Dopp i poolen med hundarna - finns verkligen inget boende i Afrika alls utan hundar!! Givetvis kom allergin som ett brev på posten - blöta hundar är inte mindre allergena...Men det var fina hundar!

En tur till en sjö där det skulle finnas flodhästar, men vi hittade bara ett lyxhotell vid sjön - utan flodhästar. För övrigt var det väldigt varmt i denna stad, tur det blåste.

God natts sömn och sedan brakfrukost med jätteägg! Scrambled egg, gjord på strutsägg - lite speciellt i smaken, men inte alls tokigt! Sedan tack och hej och vi drar vidare....

Ingen bungyjump här idag inte...

Dags att möta alla djuren på deras hemmaplan

Efter toan sprang hela busslasten hit och spexade framför sina kameror (påminde om Sällskapsresan), efter ett tag blev dom klara och jag kunde fotas jag med

Ingen bungyjump här heller...

En ur "Sällskapsresan" ville så gärna fota oss tillsammans. Att han hade glasögonskalmen för linsen gjorde inte så mycket.

Ingen paddling in i ravinen idag för oss...

.... men lite kul med en modern pensionärsrullator (Segway), blev det dagen efter...

... och lite fotografering framför våra fina pensionärsrullatorer...

... och när vi står på våra pensionärsrullatorer...

... och när vi åker offroad på våra pensionärsrullatorer

Efteråt en hamburgerlunch på ett Elvis och Marilynhak...

... åtföljt av en liten ölprovning.

Bensträckare och fotografering efter den slingriga kustvägen...

... som sen viker av upp på den slingriga vägen i dom vackra bergen.

Framme vid Lodge 96 för ett bad. Idag var det så varmt att även hundarna gjorde oss sällskap i poolen!

Frukost innan vi lämnade Lodge 96... Två ägg var!

MOVIETIIIIMEEEE!!!!

Bettan & Kent på moderna pensionärsrullatorer

GOD JUL!
Glöm inte att släcka ljusen!