tisdag 15 november 2011

Konst eller bara Konstigt på Museo de Bellas artes!

I lördags så tittade vi lite närmare på den Sevillianska konsten på Museo de Bellas artes med vår vän Raffe som guide. Museo de Bellas artes har en av de största samlingar av spansk konst och visar mestadels målningar och skulpturer, främst från spanska artister som El Greco, Goya och Velázquez, och täcker epoken från medeltiden till den moderna.

Jag ska inte skryta med att jag är en konstälskare eller något liknande, älskar konstiga saker gör jag förvisso, men inte en massa konstiga målarkluddar som stänker färg på en duk utan att veta vad det ska vara eller bli. Ska erkänna att några av tavlorna var förbannat läckert målade med mycket djup och känsla. Raffe berättade om en tavla på någon slags gudinna där man fick känslan av att hennes ögon följde en varje steg man tog.

Utanför Museo de Bellas artes samlas, nu levande målakluddar varje söndag för att visa upp sina alster, och även där måste jag nog erkänna att några av dom nerkladdade dukarna var rätt trevliga att titta på. Där fanns även pappan som satt ihop något av ingenting tillsammans med sin son som hade sina små fyrkantiga träbitar som han sågat i lite här och där, och sålde för endast 2 euro.

Mat och sovtavlan

Denna tavla borde sitta i Båghusen som byggs på östra sidan av bangården i Uppsala.

Fina herrar och damer.

Två gudinnor och en massa präster

Hörntavlan

Här har någon gjort en rejäl tavla... Vem har smakat!?

Brudar, en massa brudar

Raffe säger: "Denna tavla påminner om Sverige". Han gillar Bergman!

Här snackar vi Tavla med stort T. När man kan göra något sådant, så vinner man min respekt!

Ännu en tavla med mycket djup och känsla. Otroliga sköna detaljer om man ger sig tid att titta en stund.

Utanför alla målarkluddar som kladdar på, och kanske hoppas att en gång få komma in i Museo de Bellas artes.

Här några alster som Bettan fastnade för.

Efteråt så fick vi vara med om en konstig dans utan musik. Tvärtyst var det samtidigt som flickan dansade... tills vi gick ner för trappen och det ekade i hela slottet... Flip flop, flip flop, flip flop... efter mig och mina flipflops. Nu hamnade helt plötsligt allas blickar mot mig och mina sköna flip flops, istället för flickan som dansade konstigt... Tänk så Konstigt det kan bli?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar