onsdag 7 januari 2015

Sydafrika - Jacobs bay & Cape town!

Fredag och dags att lätta ankar igen. Lite trist för vi hade verkligen trivts, men men...
Vi styrde kosan nordväst - riktigt vart visste vi inte. Tog dock sikte på Paternoster, som låg ute vid kusten. En stad full med vita hus och turister.

Fulla var också alla boenden, men vi fick tips om en backpackingcampiste inne i nationalparken som låg där. Det skulle finnas möjlighet att bo i vanliga sängar också där.
En smal, sandig väg ledde rakt ut över vidderna - bergen hade vi tyvärr lämnat bakom oss för ett bra tag sedan. För att komma in i nationalparken behövde vi betala 15 rand per person. Ok. Detta var en mycket märklig campsite - vi träffade en ur personalen, men vi kunde inte boka hos henne, det skulle göras över nätet! Eftersom stället inte alls lockade oss, valde vi att åka vidare en bit i nationalparken - till en fyr en bit därifrån. Den kunde man inte gå upp i och något annat fanns inte att göra där. Vi bestämde att vi nog inte skulle bo i Paternoster.

Lyckades dock via en trevlig kvinna i grannstaden Vredenberg, boka ett rum i en annan liten håla - Jacobs bay. Ytterligare ett märkligt backpackingställe har vi nu bott på!
Först skulle vi bo i ett slags tält, med dubbelsäng i. Såg trevligt ut, men tyvärr så gick det inte att stänga - båda dragkedjorna var trasiga. Vi fick då ett "twin room" istället. Kokhett. Sedan var det då det typiska tingeltangel/skitigt kök/askkoppar överallt/massor med hundar/flowerpowerstuket. Nej, en natt där fick räcka!

Gjorde en vända ner till byn för att handla lite, men det fanns i princip bara en liten butik och där köpte man glass - den var i och för sig god.
Åkte in till ett shoppingcenter dryga milen därifrån och fick oss lite mat. Därefter badade jag - inget fel på strand och vatten (Atlanten är dock kallare än Indiska Oceanen, men jag var varm så det gjorde inget). Inte alls lika vackert och dramatiskt längs denna kust - so far...

Därefter gick Kents flipflop-toffel sönder. Gjorde då en tur åt andra hållet - till Saldana - och hittade ett par i rätt storlek!
Funderade lite fram och tillbaka vad gällde kommande nätter och bestämde oss för att ta oss till Kapstaden nu. Därifrån kan vi ju göra turer i olika riktningar sedan. Ringde några olika boende - det är SVÅRT att hitta något ledigt och billigt. Hoppas det släpper snart om sydafrikanerna har semestrat klart! Bokade slutligen ett för ett bra pris!

Lördag och vi drog vidare. Att köra direkt till Kapstaden tog ca två timmar. Vi gjorde dock en sväng runt Bloubergstrand, ute vid kusten, för att kolla om vi kunde se Robben Island, vilket vi borde kunna enligt kartan. Det var dimmigt, vilket det tydligen ofta var sommartid här ute vid kusten.
Jodå, Robben Island  låg där - skymtade vi. Gjorde också ett besök hos en turistbyrå och försåg oss med broschyrer.
Därefter gav vi oss på Kapstaden. Med hjälp av karta lyckades vi ta oss fram till vårt backpackingställe, River lodge, utan allt för många felkörningar. Detta var ett mycket speciellt ställe - IGEN! Stort, tingeltangel, färgglatt, små rum med våningssängar - vi fick ett. Dessutom ett gäng, troligen A-lagare från trakten, som tältar i trädgården. En av männen har t o m en bokhylla i sitt tvåmannatält.

När vi skulle checka in visade det sig att något blivit fel med priset och vi fick rummet för halva priset - vilket var billigt redan innan. Vi passade på att boka två nätter till, när det fortfarande fanns plats. (Det är vansinnigt svårt att få rum här med, speciellt till vettigt pris!) I priset ingick en drink/öl och ett paket kaffe! Toppen! Dessa nätter fick vi dock betala det på boendet angivna priset.
Stället ligger en bit utanför stan, men det går tåg härifrån utanför knuten och det tar bara en kvart in till centrum. Helt ok!

Tog en promenad i omgivningen och hamnade på ett mysko ställe där man kunde fika och rida - och allt skulle vara eko. Trevligt, men som sagt - udda ställe. Många flugor...

Passade också på att boka en tripp till Robben Island på nätet - även detta var väldigt fullbokat, så första datum med lediga platser var 11 januari. Det fick det bli!

Söndag. Idag skulle vi åka tåg! Ett slitet tåg, men det tog oss in till centrum i alla fall. En promenad på en kvart, så var vi nere i Waterfrontområdet. Detta är platsen där den ursprungliga hamnen byggdes, men det har även blivit ett område dit turisterna vallvärdar.

Härifrån tar man båten till Robben Island, här finns Mandelamuséum, shoppingcenter, den gamla torrdockan, massor med båtar - stora och små - samt förstås restauranger och turistbutiker. Allt kostar! Vi hade dock en trevlig dag där vi strosade runt och kollade in det man borde kolla. En kaffe och macka inne på Foodmarket och lite senare en dyr öl. Passade på att handla lite mat att tillaga när vi kom hem.
Tåget hade vänligheten att stå och vänta på oss och vi var snart tillbaka. Middag tillagade, samtidigt som vi viftade vilt efter alla miljoner flugor. Inte så trevligt faktiskt.

Vi jobbade också en del för att hitta ett annat boende, men allt är så fullt! Bokade då på ytterligare en vecka på detta flugställe - det är ju i alla fall billigt. Det intressanta var att vi även nu fick "halva priset" när vi bokade på nätet. Inte säkert personalen är överens med oss när det ska betalas!

Måndag och regn - förväntat enligt väderprognosen. Vi tog bilen och gav oss in i Cape Town. Målet var att komma upp till kabinbanan på Table mountain, även om den var stängd idag pga vädret. Kom inte ända fram, men det var ändå så regnigt och dimmigt att det inte gjorde något.

Tog en vända längs kusten, innan vi vände tillbaka till stan. Provade att parkera i parkeringshus, men upptäckte att det blivit väldigt dyrt, så skyndade upp igen - 5 kr fattigare. Hittade en annan parkering för 10 kronor för hela dagen. Bättre så!
Strosade runt en stund i regnet, innan vi gjorde som alla andra - klev in i ett av de stora köpcentra som fanns där. Lika tråkigt att shoppa här i Kapstaden och absolut inte billigt. Vi valde att gå till Foodmarket även idag, för en fika. Mycket trevligare.

På hemvägen åkte vi fram till flygplatsen för att kolla var bilen ska lämnas tillbaka, så nu vet vi det. Rörigt, men det gick bra - jag läser skyltar och Kent hanterar ratt och trafik. Riktigt bra teamwork om jag får säga det!

Tillbaka på vårt hostel visade det sig mycket riktigt att vår bokning inte alls var till belåtenhet prismässigt. Dessutom fanns det inte något rum för oss! Hostelworlds sida fungerade således inte!
Efter en del trixande fick de till ett rum åt oss, men vi fick snällt betala fullt pris. Något annat var ju inte heller att vänta.
Har ringt runt såå många boende, men allt är fullt. Lite trist.

Tisdag och vi tog ett beslut! Vårt boende kändes definitivt inte optimalt, även om vi sover ok. Flugorna i köket är så många, brödrosten trasig, diskhon full med disk - och ännu fler flugor, toapapper saknas på kvällarna osv... Vi hade verkligen försökt byta boende - ringt och ringt - men allt är fullt, eller så får man ett hutlöst pris för sex kvm med en våningssäng. Detta gäller inte bara Kapstaden, utan hela Sydafrika verkar det som. Har ringt andra boende i andra städer också.

Alltså! Vi bestämde oss för att utnyttja rätten att omboka våra biljetter - hade ju köpt en något dyrare biljett, just av den anledningen. Man skulle få betala en avgift på 750 kr per person, men det skulle vi ju tjäna in genom att lämna bilen tidigare. Vi drog till Cape Town international Airport och Qatar airlines kontor!
En vänlig man där berättade för oss att man förutom avgiften också fick betala mellanskillnaden på biljetten, som givetvis var dyrare nu. Ca 6000 kr tillsammans skulle det sluta på! Vi blev lite sura - hade t o m på mail att det var 750 kr som skulle gälla.

Mannen som var tillräckligt gammal för att kunna sitt jobb och regelverk, upptäckte då att vår biljett faktiskt fått ny avgångstid. Detta innebär nya möjligheter för oss! Då hade man helt plötsligt rätt att boka om sin biljett - GRATIS! Yes! Den 15 januari fanns biljetter lediga, det fick det bli. DESSUTOM skulle vi slippa mellanlanda i Johannesburg - planet går direkt till Doha. Där måste vi tillbringa natten, innan planet till Stockholm går hem på morgonen. NÄSTA överraskning - Qatar airlines bjuder på hotell och mat!

Nöjda och belåtna fortsatte vi dagen med en tur till Kirstinbosch botaniska trädgård. En väldigt stor trädgård dessutom. Lagom till vi kom skulle det börja en guidad tur - Gratis. Vi anslöt genast och fick en trevlig vandring med en kunnig kvinna med en tjusig hatt. Turen tog ca 90 minuter och det var varmt! Avslutade förmiddagen med en macka och kaffe, utanför trädgården. Restaurangerna inne var hutlöst dyra!
Gjorde sedan flera fruktlösa försök att nå en av alla vackra playor. Hopplöst! Fanns inte en suck att få en parkeringsplats - lika fullt där som på boendena!
Tog oss istället vidare mot Signal Hill, en bergstopp precis invid Table Mountain. Man kunde ta bilen ända upp och fick en fin utsikt över hela Kapstaden samt Tablemourntain. Åkte även upp till linbanans start, som forslade horder av människor upp på toppen av Table Mountain. Den kön var lång den! Nöjde oss med att titta på berget så där halvvägs upp således! Ingen kö för oss tack!

Hittade en trevlig kinesisk restaurang på hemvägen, där det fick bli middag. Hungriga!
Att köra i Kapstaden går ganska bra, även fast vi gjorde en liten miss och körde av motorvägen för tidigt. Tog ett tag innan vi var tillbaka på den.
Skyltningen är annars bra inne i staden och det finns gott om parkeringar, som inte kostar hutlöst. Det är stränderna som har dåligt med plats för bilarna!

Onsdag. Nytt försök med Table Mountain. ÄNNU fler bilar - och ännu längre kö med människor som skulle upp i kabinbanan. Jag gissar vi pratar TIMMAR de fick vänta! Vi avstod!
Körde istället fram till startplatsen för vandringen upp på Lions Head, en annan topp som tillhör Table Mountain national park. Påbörjade en vandring ganska brant uppför, men bred och ordentlig stig. Denna smalnade så småningom av mer och mer och när man dessutom skulle börja klättra valde vi att vända. Lite surt, vi hade inte så långt kvar. Menmen...

Svettiga som vi var styrde vi nu kosan mot havet och alla stränder. Vi trodde ju att alla människor var på Table Mountain, men det var minst lika tjockt för att kunna ställa bilen vid någon strand. Hittade dock slutligen en lite mindre playa, där vi också kunde mixtra in vår lilla bil. Ljuvligt skönt i Atlantens vatten - ganska svalt, vilket vi behövde.

Åkte sedan tillbaka till River lodge för att tvätta lite och sedan satte vi oss i bilen igen. Mat! Hittade ett litet köpcentrum en bit härifrån, där vi åt Thaimat. Det går liksom inte att laga mat i köket på vårt backpack - flugorna är för många och disken i diskhon för stor... Frukost är ok, men maten äter vi ute!

Om man inte kan dra upp gylfen på tältet -får det vara

Ny polare på Jacobs bay backpackers

Bad i Bayen...

... och en promenad som fick flipfloppen att till slut ge upp

Lilla hamnen i Jacobs bay

River lodge entré. Här sitter alla ickerökare, vi var alltid ensamma här!

Caféet invid River lodge där vi kunde gunga

Tågstationen utanför River lodge, nu drar vi ner på stan...

... till Waterfront. Här torrdockan

Fyra Fredspristagare med en turist

Det vackra Klocktornet

Sälar som solade och badade i hamnen

Liten lunchmacka... det blev två!

Vackra saker i bild

Jag och guiden snackar blommor i Kirstinbosch botaniska trädgård

Nu står det open, dagen innan stod det closed

Precis där jag vill ha henne, i en ram!

Signal Hill med linbanan i bakgrunden

Upp till Lions Head...

... sen ett härligt baaaad!!