onsdag 14 januari 2015

Sydafrika - Cape Town, One Point, A Million Points of View!

Torsdagen skulle bli vår pingvindag. Vi var övertygade om att dessa fanns i närheten av Cape Point och dit skulle vi.
Bilresan gick smidigt - skyltningen är bra. Vi åkte längs ostkusten, genom många små, söta städer - där vi gärna skulle bott. Nåja, det går bra att göra dagsutflykter också och avstånden är inte långa. Sex mil ner till Cape Point!

Gjorde ett stopp i Simon´s town, då vi såg att det skulle finnas pingviner där också. Ett saftigt inträde gjorde att vi valde att fortsätta - och titta på pingvinerna inne i nationalparken (Table Mountain National Park, trots att den inte alls ligger vid berget...).
Inträde var det också till nationalparken, 120 Rand per person. Naturen var häftig därinne och säkert ännu häftigare på våren när allt blommar. Många växter finns bara här, s k fynbos.

Vi började med att ta oss ner till Cape of Good Hope. Maffiga klippor och berg. Jag klättrade upp på en av dessa, branter som man inte gärna klev fram till kanten på undvek jag... Sedan fick jag klättra upp en gång till för Kent påstod jag gått fel :). Det hade jag inte, men jag hade kunnat valt en trail som tagit mig ända till nästa mål - Cape Point. Men det visste jag ju inte då!
I väntan på mig träffade Kent en albatross!

Vi åkte vidare till Cape Point. Vi var glada vi var så tidiga, gick bra att få parkering. Första biten upp till fyren kunde man ta "Flying Dutch" - en rälsvagn som tog oss dit på tre minuter. Den provade vi. Därifrån fick man gå branta stigar och trappor upp till fyren. Denna var stängd, men utsikten häftig!

Kunde konstatera att detta inte var yttersta udden, utan den låg en ännu längre bit framför oss. Gick gångväg dit också, längs bergskanten. Läckert att gå på den smala tungan, med vatten på båda sidor. Därute fanns också en fyr, allra längst ut. Den fick man dock inte gå ut till.

Fanns också en slingrande väg med flera utkikspunkter, längs bergsväggen. Jag gick där, medan Kent väntade. Sedan var vi hungriga och köpte varsin dyr macka och kaffe. En runda i turistshopparna gav inget resultat.

Nu började det mulna lite och vi kände oss nöjda. Men var fanns pingvinerna? Vi ställde frågan - jo, i Simon´s Town. Haha. Missförstånd från vår sida. Vi bestämde oss att hoppa över dessa denna dag och satsa på tåget dit istället.
Istället gjorde vi en liten runda i nationalparken, bort till en liten vik där man gjort en naturlig pool, som fylls av tidvattnet. (En liknande såg vi i Mölle i somras.) Detta är ganska vanligt här och utmärkt för barn. Det hade dock börjat smådugga, så bada var vi inte sugna på. Då var det roligare att titta på de stora babianerna som rusade omkring bland turisterna och stal mat. De är inte att leka med dessa djur!

När vi åkte ut genom entrén var köerna långa och regnet strilade ordentligt. Som sagt - vi var mycket nöjda att vi var där tidigt och slapp både kö, värsta turisthorden och regnet!
Vägen tillbaka tog vi genom inlandet. Upp och ner för berg, kanske borde man göra den vägen en gång till i vackert väder. När vi var tillbaka i Kapstaden sken solen igen!

Lite vila i vårt klaustrofobiska rum, därefter bilen bort till köpcentrumet för lite mat.

Fredag och nytt försök med pingvinerna. Denna gång tog vi tåget till Simon´s Town. Smidigt, med bara ett byte. Trevlig stad. En ganska ordentlig promenad blev det, från stationen till Boulders bay där pingvinerna höll till. 60 rand i inträde/person kändes mycket och först var vi lite besvikna - man gick längs en gångbro ut till beachen där pingvinerna höll till. Sedan upptäckte vi att man kunde gå åt andra hållet också, till en otrolig strand bland massa stora, runda klippblock som bildade bra skydd för vågorna. Där fanns också pingviner och nu kom man riktigt nära dem! Härliga bad! Blev kvar en bra stund till hungern gjorde sig påmind.

Vandrade tillbaka mot stan och hittade en bra restaurang - inte så billigt, men denna dag kunde vi också ta en öl till maten, eftersom bilen fått stå kvar. Vi blev Mycket mätta!
En runda ner i hamnen. Shoppade lite "smått"!

Därefter återvände vi mot stationen. Precis nedanför denna ligger Long beach, så det blev ett dopp även här innan vi hoppade på tåget. En dryg timme tog resan, med byte och allt!

Lördagen valde vi bilen till playan. Tänkt var att prova alla beacher norr om Simon´s Town, men det blev omöjligt pga brist på parkeringsplats! I Fish Hoek lyckades vi dock peta in den i en lucka.
På stranden var det nät som avgränsade var man uppmanades bada. Detta pga hajförekomst. Speciellt flaggsystem för hajvarning fanns, i fyra steg. Senast sedd haj var för en månad sedan. Jag badade utan att se en enda haj och Kent satt på stranden och spanade...

Åkte därefter vidare till James Bay där vi också hittade en plats. Här var det sån där uppbyggd pool, där vattnet byts genom tidvatten och vågor. Rätt trevligt att bada, även om vattnet säkert inte var lika rent där. Kent fortsatte att vara väskvakt, medan jag badade.

Tillbaka till Fish Hoek, där vi gjorde ett stopp och inhandlade lunchmackan och kaffe. Ner till playan igen. Hittade en trevlig bänk att inta detta på. Sedan badade jag. Igen. Kent tyckte det blåste, så han fortsatte att vakta väska och hajar. En glass och sedan vände vi tillbaka - för fullt med folk för oss!

Middagen intog vi på samma Thairestaurang som tidigare. Tillbaka på vårt boende stoppade vi en flaska vin i ryggsäcken och satte oss i det rökfria utrymmet för att inta denna och kex och ost. Man får inte inta egen alkohol, så vi behöll flaskan i väskan...

Söndagen var sedan tidigare bokad för Robben Island. Båten skulle avgå kl 09 och den gick t o m tidigare än så - när den var full, på sedvanligt Afrikamanér...
Det blåste ganska friskt, men kändes ändå tryggt. Det var ett späckat program - buss med guide som tog oss runt på delar av ön. Det finns ca 150 personer som är bosatta på ön - tydligen ett billigt boende.

Därefter fick vi guidad tur i fängelset av tidigare fånge. Flera olika avdelningar, Mandela satt på avd B. Dit blev vi också ledsagade och fick titta in i cellen. Märklig känsla att ha varit där! Duktiga guider och mycket kunskap fick vi med oss. En bra tur!

Tillbaka i Kapstaden blev det thaimat och sedan började jakten på stranden! Stränder finns det ju gott om, parkeringar sämre - som sagt var!
Gav till sist upp och tog oss till en liten usslig klippstrand, vilken visade sig bli riktigt bra eftersom vattnet var på väg upp och det då bildades små pooler .- iskalla - som var kul att bada i!

En vända till affären, sedan tillbaka till boendet där den stora hunden låg och jäste i soffan... Precis utanför vårt rum förstås. Men han blev glad när Kent delade revbensspjällen med honom :)!

Måndagen besökte vi en lagun. Det är egentligen inte så märkvärdigt - en vik in i landet av havsvatten typ. Man fick vada över lagunen för att sedan komma ner till Atlanten, som var iskall. Blev ändå flera dopp, härliga vågor!

Tisdag drog vi ner till Kalk Bay för att bada. HA! Det mulnade på och sedan började det också småstänka. Vi tog istället en promenad bland butikerna - tråkigt - och gick sedan ut på piren. Där träffade vi en stor, svart fågel som satt märkligt stilla. Kent tittade lite närmare och upptäckte att den hade en fiskkrok i foten och en i munnen, samt var alldeles intrasslad i fisklinan. Stackar´n!

Vi aktiverade ett gäng unga killar som stod där och fiskade - tång fixades fram och sedan tog Kent ett stadigt tag i fågeln och lyckades knipsa av och dra ut båda krokarna. Han lösgjordes också från linan och kunde tacksam - får man väl anta - flaxa därifrån!
Träffade också en hel hög med sälar som höll sig nära hamnen, eftersom det var där dagens fiskfångst skulle säljas. Riktigt närgångna var de!

Tog oss sedan tillbaka till Kapstaden där vi intog vår medhavda lunch, gick lite mer i affärer - fortfarande tråkigt - och köpte sedan glass. Fortsatt sedan ut till Lagoon Beach för att bada, men vi höll på att blåsa bort. Dock var det kul att se hur lagunen nästan helt tömts på vatten av tidvattnet!
Tillbaka för dusch och sedan middag på thai... fortfarande gott!

Onsdag och sista dagen innan hemresan. Vi var ganska mätta på det mesta här nu, men gjorde en vända till stan för en sista shopping och sedan drog vi vidare till en av alla playor. Lyckades t o m få parkering. Vågorna var väl så häftiga och man fick passa sig för bakåtsuget. Jag doppade mig ett antal gånger, Kent tyckte det var kallt.

Nu har vi packat det mesta och känner oss färdiga för avfärd. Får dock vänta till imorgon. Senast kl 10 ska bilen vara tillbaka hos Budget - ska bli spännande att se hur de tycker vi skött bilen!

12.45 går planet mot Doha i Qatar, där vi landar 22.45. Hotell och mat är då utlovat. Flyget till Sverige går på fredag, runt 09. -13.30 ca landar vi i Sverige!

Sydafrika ja! Ett stort land, som vi stämplat in i sammanlagt tre gånger: Från Mozambique, Swaziland och Lesotho. Detta land skiljer sig - tycker vi - på många sätt från de övriga länder i Södra Afrika vi besökt. Det känns - speciellt i södra delen - mer som ett västeuropeiskt land. Turismen är påtaglig - för mycket för oss - och självklart märks det att detta på många vis är ett mer välutvecklat land.

Naturen är fantastisk, både i bergen och längs kusten och det finns mycket att se. Vi tyckte det var skönt med egen bil - att åka minibuss (backpacka) var svårare här, då det är färre som använder sig av dessa och det således tar längre tid att fylla en buss.

Vägarna har varit mestadels utmärkta, med inte speciellt mycket trafik - undantag i Kapstaden.
Prismässigt har det nog varit det billigaste landet - mat och boende och sånt. Att priserna sedan drog i väg nu under semestertider är ju en annan femma. Människorna har varit mestadels trevliga och hjälpsamma!

Så har vi nu avverkat nästan fem månader i södra delen av Afrika! Vilken resa! Många har frågat oss; "Vad har varit bäst"? Vi har gjort så mycket kul och sett så mycket spännande, att det nästan är omöjligt att svara på. Dock måste vi nog lyfta fram månaden på Malaikha school som en höjdare!
Vi hade så kul, skrattade så mycket, kände att vi gjorde nytta, fick uppleva ett "riktigt Afrika" bland den inhemska befolkningen. Dock ska väl tilläggas att vi även slet vårt hår och suckade högt över hur saker gjordes - eller snarare INTE gjordes, den ineffektivitet som enligt oss rådde, bristen på ALLT, den enahanda maten osv... Men alla glada människor, skratt och lägereldar gör att detta ändå slår det mesta!

Kanske kommer en senare reflektion när vi landat ordentligt därhemma. Till dess får ni här en liten lista (efter bilderna....) på mer eller mindre viktiga, "värt att veta" saker!

Tack för att ni följt oss! Nu längtar vi efter familj, vänner och förstås Stugan!

Cape Point - CHECK!

Flying Dutch" - CHECK!

Utsikt över Cape of Good Hope - CHECK!

Japp, därborta ligger Cape of Good Hope - Där har vi varit  - CHECK!

På väg ut till Cape Points yttersta spets...

... stannar man å tittar bakåt ser man fyren vi varit upp till...

... här en vy uppifrån fyren...

... å längre ut än så fick vi inte gå.

Bad i tidvattenpool, men inte idag

Big monkeys...

... and small penguins @ Boulders bay

Pingvinmöte på Boulders bay...

.... Jahaja, ska ni vara med på mötet... eller?

Dags att gå ner å ta sig ett dopp innan mötet...

... ja, ja, vi kommer....

Efter mötet - Fotografering...

... sen ett dopp igen...

... å igen...

... å igen!

Dags att ta sig en lur innan alla turister kommer på färjan...

... som ska ta oss ut till denna lilla ö...

Tror den drevs av en del diesel också

Kalkstensbrottet på Robben Island med grottan som Nelson Mandela och andra fångar arbetat med under sin tid på Robben Island

Kapstaden sett från Robben Island

En härlig fd fånge som guidade oss genom all historia

Fjärde fönstret från vänster - Nelson Mandelas cell

Den historiska gångvägen från fängelset ner till hamnen.

Tillbaka på fastlandet dags för bad igen... under ytan...

... över ytan!

Två krokar och 3-4 meter fisklina avlägsnades från denna lilla krabat. Härligt att se den flyga iväg efteråt!

- Jag som ordförande tackar er för att ni hjälpte en av mina små medlemmar här i hamnen!

Här kommer listan på mer eller mindre viktiga, "värt att veta" saker!
  • Antal klippningar: (K): Fem - borde vara sex, men priset i Kapstaden tilltalade inte.
  • Antal böcker (E): Fyra svenska, nio engelska - den tionde på gång.
  • Vackraste  platsen: Alla vackra berg i Lesotho samt Montagu och Whale route i Sydafrika. Samt mycket annat fint!
  • Fulaste platsen: Lilongwe var väl ingen höjdarstad.
  • Bästa boendet: Montagu, Dundee (det engelska pensionatet), Franschhoek och många andra.
  • Sämsta boendet: Paulpietersburg i Sydafrika där rummet var äckligt och dusch och toa ännu äckligare..!
  • Antal körda mil med hyrbil: 576 mil
  • Värsta upplevelsen:  Båtresan från Inacha Island. Många bussresor kan också läggas under denna rubrik.
  • Bästa upplevelsen: Månaden i Malaikha school - bland så mycket annat!
  • Antal nu besökta länder:  Sex
  • Högsta besökta punkten: 3400 ca, Lesotho i hällregn/hagel och dimma.
  • Varmaste platsen: Tete, där svetten forsade ner för ryggen där vi vandrade runt och letade bankomat och boende
  • Mest "Afrika":  Utan tvekan Malaikha school med omgivning. När solen gick ner var obetalbar upplevelse!
  • Antal förbrukade tvättmedelspaket: Nästan tre stycken.
  • Antal förbrukade flipflop: K: inne på sitt tredje par, E: sliter fortfarande på sitt första...
  • Upplevt fattigaste landet: Malawi
  • Fetaste människorna: Sydafrika
  • Antal olika boenden (oberoende av hur länge vi stannade där): 42 stycken, inklusive månaden på Malaikha skola.
  • Flest flugor: Köket på River Lodge i Kapstaden
  • Människor vi aldrig glömmer: Mr Makalla (den blinde läraren), Mdm Pink Rose (kokerskan) samt ALLA barn på Malaikha school.
  • Bästa badet: Boulders Bay i Simon´s Town.
  • Antal inhandlade kläder åt oss: Två par flipflop åt Kent...inget mer.
  • Mest minnesvärda händelse: Elisabets födelsedagsfirande, Bonfires på Malaikha school, Kents dans på festen hos grannen vid Malaikha school.
  • Mest obegripliga maten: Nshima, som vi åt en månad i sträck på Malaikha school - VARJE DAG!
  • Värsta trafiken: Zambia, med otroligt många trafikolyckor, dåliga vägar och höga hastigheter.