lördag 8 december 2012

Budapest december 2012 - Dag 3!

Efter en professionell tejpning av Elisabets fot (Kent kan sånt där...), begav vi oss ut på stan igen.
Precis utanför dörren pågick en filminspelning, så vi blev hängande där en stund. Därefter styrde vi kosan mot saluhallen. Där köpte vi ingen mat, men väl en KEPS - den sedvanliga - till Kents samling!

Vidare promenad mot Gellertbadet, inte för att bada utanför att ha varit där. Sedan klev vi upp på Gellertkullen - heter den så? - för att beskåda deras variant på frihetsgudinan. Fin utsikt hade vi och varm glögg blev det här också.

En promenad för ett besök på Terrormuséet för lite bilder och för att ha varit där. Har sedan strosat runt, provat spårvagn och buss samt intagit en god middag på en Irish pub. Nu har vi tagit kväller, gjort frukostmackorna till imorgon - det blir en tidig morgon eftersom planet går 09.20. Vi har haft några härliga dagar här i Buda och Pest och kommer gärna tillbaka!

När vi kom ut på gatan så klev vi rakt in i en tysk filminspelning. Här kommer det ut tre killar från puben och pucklar på en förbipasserande...

Efter att dom sparkat, skallat och spottat på den stackaren så går dom tillbaka in på puben. Den nerslagne mannen reser sig och går iväg - Regissören ropar nu... CUT!!!

Efter hela vår gata står deras bussar uppställda, hair and smink, restaurant bus, props bus mm mm

Framme vid den största saluhallen i Budapest - Vásárcsarnok (Central Market Hall) som ligger på Fővám tér...

... här köptes kepsen. Priset var först 2500 forinter, men köptes till slut för endast 1000 forinter

Nya kepsen på och Kent pekar på frihetsstatyn på Gellértberget som är vårt mål

Först ska vi över Liberty Bridge, här med Gellért termalbad i bakgrunden

Snart uppe

Fin utsikt hela vägen upp. Här pekar Bettan på vårt boende.... på ett ungefär!

Uppe på toppen. Bettan poserar stolt framför frihetsstatyn

Skön utsikt samtidigt som vi värmer oss med Mulled Wine (Glögg kallar vi det hemma)

Two great men! Staty bredvid frihetsstatyn

Här fick Kent leka en stund. Som vanligt siktar han högt!!!

På väg ner vilar vi vid korset ovanför bergskyrkan och med Gellért termalbad i bakgrunden. Bergskyrkan gömde katolikerna i berget under kommunisttiden, eftersom det då det var förbjudet att ha katolska kyrkor.

Väl nere från Gellértberget igen lånar vi toan och svalkar oss med en kall på Gellért termalbad.

Även ett besök inne på hotell Gellért blev det

På väg tillbaka över Liberty Bridge med Bergskyrkan, korset och frihetsstatyn i bakgrunden

På väg till House of Terror besökte vi Operan

Inne som ute på operan, hade dom väl utrustade julgranar

Om ABBA The Show visades inne på House of Terror vet vi inte, kanske fanns det ett rum även för ABBA i House of Terror?

Utanför tändes det ljus för många drabbade

Inne på House of Terror en stridsvagn

Avslutningsvis gjorde vi ett besök på en Irish pub, innan vi gick hem för att packa inför hemresan i morgonbitti!

Köszönöm és viszlát Budapest!