lördag 9 oktober 2010

Ronda oktober 2010!

Planeringen inför Marockoresan planeras nu i detalj, färdvägar, bussar, platser vi vill besöka, ja det är mycket att tänka på när vi sköter allt själva, och inte betalt ett resebolag för att bestömma vad vi vill göra och se. Vi kan verkligen rekomendera detta sätt att resa på -vi kallas för Backpackers. Upplevelserna är helt unika för varje resa, stad, plats som vi besöker.

Ronda - tjurfäktningens vagga. Detta är inte en plats för höjdrädda. Ronda vilar på bergen drygt 700 möh. Staden delas av en 120 meter djup ravin, (el Tajo), som bildats av floden Guadalevín och binds ihop av tre broar över ravinen. En av broarna, 100 m hög som heter Puente Nuevo (nya bron), och som byggdes på 1700-talet, kanske inte så där jätteny, men den är otroligt häftig. Självklart så gjorde vi en vandring ner i den 120 m djupa ravinen. Bettan gick hela vägen, blev lite smalt för mig så jag stannade halvvägs och njöt av utsikten fastklämd mot bergsväggen, en skolängd framför min dojja var kanten som jag försökte hålla mig ifrån.

En strejk gjorde att vi fick stanna en extra dag i Ronda, men vad gör det i denna underbara stad i ca 32 graders värme. På södra sidan en gammal by med trånga gränder och vitkalkade hus, på norra sidan en mer modern stadsdel där tjurfäktningsarenan är stadens mitt. Samma arena där Disneys Ferdinand gjorde entré, men han släpptes som bekant ut för att han bara var intresserad av matadorens blomtatureing.

Ronda - En oslipad diamant i Spanien, Ja, nu råkade det bli två oslipade diamanter på denna bild.

Det blev smalare längre fram, tro mig!

Bettan på väg tillbaka från botten av ravinen. Jag sitter fortfarande klistrad mot väggen.

Utanför tjurfäktningsarenan så träffade vi på en svensk tiger. Han hade cyklat från västkusten i Sverige på denna "sittcykel".

Leonardo var där han me.

Oliver fanns det gott om. Här två sköna, mogna oliver på samma bild.

Tintin hitta vi på också, troligtvis kopior. Denna bild och några till, har genom en svensk samlare skickats till svenska generalagenten som tagit kontakt med sin spanske kollega Moulinsart, som äger rättigheterna till Tintin, och som ser mycket allvarligt på kopior. Man agerar hårt mot dom som försöker göra pengar på Tintin utan att ha licens. Se där, nu har jag gjort en insats för att stäva osund handel.

Ronda på håll... Vackert, går bara uppleva på plats hur häftigt detta var.

Ravinen. Som ett sagoland.

Lite vila på klippan. Bakom Bettan så stupar det rakt ner i ravinen, och där sitter hon och har fått en sten i skon!

Samma arena där Disneys Ferdinand gjorde entré, men som fick släpas ut för att han bara var intresserad av matadorens blomtatureing. Jag har ingen tatuering... är vacker ändå!

100 m hög bro som heter Puente Nuevo (nya bron), och som byggdes på 1700-talet. Måste upplevas!

Strejken slut och vi kan nu åka vidare till Gibraltar med tåget ner genom dom Andalusiska bergen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar