torsdag 3 oktober 2019

Sista baddagen

Det regnade i natt. Tur nog hade vi kört fram bilen så långt som möjligt på innergården till vårt boende - annars hade det regnat kastanjer också..

Efter frukost på rummet, drog vi iväg till thermalbadet i stan. Ett STORT komplex med många olika pooler, med olika funktioner, både inomhus och ute. Vi hade att göra ca tre timmar, innan vi kände oss nöjda. Sedan fick jag vänta på Kent en kvart till, medan en badvakt och en sjuksköterska plåstrade om en tå åt honom. Han lyckades skära sig på något vasst - precis som om inte hans psoriasissprickor räcker..

Det hade nu klarnat upp och solen sken, men betydligt kyligare. 25 grader igår, 15 idag.

Vi var rätt hungriga nu och letade matställen medans vi åkte mot Budapest. Hittade slutligen ett bra, Kent var lyrisk över pizzan han åt - till skillnad mot gårdagens.

Vi hade hoppats att hitta något mindre thermalbad, i någon liten håla, men de lös med sin frånvaro. Rätt som det var så var vi således i Vesces - förorten där vi hyrt vår bil. Fick där napp på ett trevligt boende, lite dyrt (40 Euro för dubbelrummet), men det märks att man är nära flygplatsen!

Vi har nu handlat lite frukostmat och softar på rummet. Man är rätt slut efter några timmar med mineraler, masserande vattenflöden och bubblor.

Imorgon ska vi lämna bilen kl 14. Hade det funnits något bad i närheten hade det ju varit optimalt med ett sista dopp, men då måste vi in till Budapest och vi drar oss för att parkera på gatorna med hyrbilen. Vill gärna ha en ordentlig parkering och det verkar inte finnas vid de kända baden. Budapest som stad besökte vi ju för några år sedan..

Däremot kommer vi med all sannolikhet tillbaka. Det som vi absolut gillade bäst var Heviz, både badet och den lilla staden, så troligen åker vi dit igen. Kent njöt av lerbadet och jag av sjön... Sedan finns ju många andra ställen att prova förstås!

Vad gäller effekten av dessa thermalbad är ju Kent bäst att svara på det. Han säger att det är väldigt sköna timmar, när man inte belastar kroppen alls och bara flyter kring i det varma vattnet. Däremot är det ofta så att man också tenderar att ta ut rörelserna lite för mycket, vilket då kommer surt efter. Så någon långvarig effekt ger inte en så här kort resa...tyvärr...

Det blev tyvärr väldigt dåligt med bilder, menmen..

Väntar på att bubblet ska börja...

Väntar på att vågen ska komma..

Sista boendet för denna gång..

Parkerat för nattvila. I morrn väntar flyget hem!