lördag 22 oktober 2011

Italica - På krigsstigen!

Idag tog vi bussen från Sevilla för att besöka Italica, 9 kilometer nordväst om Sevilla i Spanien. Staden Italica ligger norr om dagens Santiponce som grundades enligt traditionen 206 f.Kr. av den romerske generalen Publius Cornelius Scipio Africanus för att inhysa romerska soldater som sårats i slaget vid Ilipa, där Karthagos armé besegrades under det andra puniska kriget.

Ett hus utan väggar och tak

Välklippta buskar

Den enda pelaren som stod upp... fan om jag inte ska kunna få ner den...

... Jovisst fick jag ner den. Min styrka och effektivitet kommer att få en slagkraftig effekt i kommunen.

Vy över Italica

Inne på Italica. Samtidigt som ett lyckligt par tar sina bröllopsfoton.

Kampen kan börja. Vågar du möta mig? Jag är en segrare. Jag kommer att segra!

Hmmm... inga gladiatorer här inte...

... Jo, men där är det ju en....

Stilla tanke över alla som kämpat här.

Snart börjar striden....

Striden är över. Jag vann!!!

Efter det så fick jag en staty rest utanför...

... Och en park med mitt och Bettans namn.

Trött efter alla strider är det dags för en bira...

.... sen tillbaka hem till Sevilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar